فواید میوه خشک

میوه خشک و سلامتی

میوه خشک برای سلامتی بسیار مهم است

متخصصان تغذیه مصرف میوه خشک را در طول سال توصیه می‌کنند، زیرا سرشار از املاح معدنی، ویتامین‌ها، فیبرها و چربی‌های غیراشباع است و خواص بی‌شماری دارد که آن را به غذایی ایده‌آل به‌ویژه برای صبحانه تبدیل می‌کند.

انواع میوه خشک

میوه های خشک را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

1) آجیل یا میوه روغنی (یا لیپید) غنی از چربی و قند کم.

2) میوه های خمیری، یا غیر روغنی (یا گلوسیدی)، کم آب، غنی از قند و کم چربی.

 

ویژگی هایمیوه خشک

آجیل خشک

آجیل شامل گردو، فندق، بادام، آجیل کاج، بادام زمینی، پسته، شاه بلوط، نارگیل است.

 

به دلیل محتوای چربی بالا (حدود 90٪) که به شکل اسیدهای چرب غیر اشباع و چند غیر اشباع (به ویژه در سری امگا 6 و امگا 3) یافت می شود، به عنوان “میوه روغنی” یا “لیپید” تعریف می شود. ، کسانی که به اصطلاح “خوب”). آنها به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کنند و بنابراین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند. از آنجایی که چربی ها با حرارت از بین می روند، توصیه می شود از خوردن آجیل های روغنی برشته شده خودداری کنید.

 

این میوه ها آب کمی دارند، قند کمی دارند و مقدار خوبی پروتئین (حدود 12 تا 13 درصد در هر 100 گرم غذا) دارند. آجیل سرشار از ویتامین های B و E است که خواص آنتی اکسیدانی آن ها شناخته شده است. علاوه بر این، از نظر املاح معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، فسفر و کلسیم و فیبر بسیار غنی است.

 

اگرچه کالری دریافتی بسیار زیاد است (حدود 600 کیلو کالری در 100 گرم)، اما نشان داده شده است که مصرف آجیل خشک بخشی از رژیم غذایی صحیح و سالم به ویژه برای گیاهخواران، وگان ها و ورزشکاران است. عدم وجود گلوتن باعث می شود این غذاها برای بیماران سلیاک نیز عالی باشند.

میوه خشک پالپی

میوه خشک شامل انجیر، خرما، زردآلو، آلو، کشمش است.

مشخصه این میوه ها محتوای قند و فیبر بالا و میزان چربی بسیار کم است. آنها همچنین سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند.

به ویژه:

خرما منبع خوبی از منیزیم، پتاسیم، فسفر و ویتامین ها است. زردآلو فیبر، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر و کاروتن را تامین می کند.

کشمش سرشار از پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، فلوئور، فیبر و ویتامین E است.

انجیر خشک حاوی مقادیر متوسطی ویتامین و املاح معدنی است و خاصیت ضدالتهابی و ملین دارد.

آلو خشک حاوی فیبر، نمک های معدنی و دارای غلظت بالایی از ویتامین A و بتاکاروتن، مواد آنتی اکسیدانی است. آلو همچنین انرژی زا، سم زدایی، تصفیه کننده و به عملکرد روده کمک می کند.

چه زمانی مصرف میوه خشک توصیه می شود؟

با توجه به غنی بودن از مواد مغذی، میوه خشک باید به مقدار متوسط ​​و دور از وعده های غذایی اصلی مصرف شود. باید از مصرف آن به ویژه در عصر بعد از غذا اجتناب کرد، زیرا هضم را سنگین می کند و کالری اضافی را فراهم می کند. در عوض، به دلیل فوایدی که برای آنها و جنین به همراه دارد، نوشدارویی برای سلامتی در صبحانه، میان وعده بین وعده های غذایی و میان وعده ای انرژی زا برای کسانی است که ورزش می کنند، برای دانش آموزان و در نهایت برای زنان باردار.

موارد منع مصرف میوه خشک

مصرف میوه خشک برای کسانی که از بیماری های دستگاه گوارش مانند کولیت، کولیت اولسراتیو، گاستریت، زخم معده و بیماری کرون رنج می برند، به دلیل فیبر زیادی که دارد، توصیه نمی شود. دیابتی ها، مبتلایان به مشکلات کلیوی و افرادی که از رژیم غذایی کم کالری پیروی می کنند، به دلیل داشتن قند زیاد، باید از میوه های خشک شده پرهیز کنند.

منبع:

La frutta secca è importantissima per la salute

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *